Van Binnenhaven aan het Kanaal naar Zeehaven aan de Kust van Scheveningen
L.C.R. Copes van Cattenburch, sinds 1823 burgemeester van Den Haag, wilde de handel helpen en liet in 1830 een begin maken van de werkzaamheden om ‘Het Kanaal’ naar Scheveningen te graven. FinanciĆ«le en technische problemen legden het werk in 1834 stil, maar in 1852 konden zij weer hervat worden. In 1862 was Het Kanaal klaar. Het eind van het Kanaal werd een Binnenhaven. Mede hierdoor is Scheveningen de belangrijkste haringhaven van Nederland geworden.
Na de vernietigende storm van 1894 werd defintief besloten een Zeehaven aan te leggen. In november 1904 kwam de Eerste Haven gereed en in 1931 de Tweede Haven. De Binnenhaven en de Zeehaven waren een inspiratiebron voor verschillende kunstenaars, die zij op schilderijen, aquarellen en tekeningen in beeld brachten.
Met afbeeldingen van de 87 tekeningen, aquarellen en schilderijen van de Binnenhaven en de Zeehaven heb ik een YouTube filmpje gemaakt dat u kunt zien op: https://youtu.be/oRvAffpyHTM
Omdat YouTube te weinig ruimte biedt voor plaatsing van alle namen en bronnen heb ik deze op mijn website geplaatst op: http://www.scheveningentoenennu.nl/youtube
Met vriendelijke groet,
Chris Sonnemans